Ο ρόλος του γονέα στην προετοιμασία του αθλητή και που σταματά

📎 Ο ρόλος του γονέα στην προετοιμασία ενός αθλητή είναι καθοριστικός, ιδιαίτερα σε νεαρές ηλικίες όπου η στήριξη από την οικογένεια αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη και την πρόοδο του αθλητή. Οι γονείς αναλαμβάνουν έναν πολυδιάστατο ρόλο, ο οποίος περιλαμβάνει την ηθική υποστήριξη, την οικονομική συνδρομή, την ενθάρρυνση της συνέπειας και της πειθαρχίας, καθώς και τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που προάγει τη σωματική και ψυχική υγεία του παιδιού.

📎 Η ψυχολογική υποστήριξη των γονέων είναι εξίσου σημαντική με την υλική. Ένας αθλητής χρειάζεται την ενθάρρυνση και την επιβεβαίωση από το οικογενειακό του περιβάλλον, προκειμένου να αναπτύξει την αυτοπεποίθησή του και να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του αθλητισμού. Η παρουσία των γονέων στις προπονήσεις και στους αγώνες μπορεί να λειτουργήσει ως ισχυρό κίνητρο για τον αθλητή, καθώς αντιλαμβάνεται ότι έχει την αμέριστη στήριξη και την αποδοχή των κοντινών του ανθρώπων.

📎 Παράλληλα, οι γονείς παίζουν καίριο ρόλο στην καλλιέργεια της πειθαρχίας και της συνέπειας στον αθλητισμό. Μέσω της καθοδήγησης και της παρότρυνσης, συμβάλλουν στο να διαμορφώσει ο αθλητής μια στάση που βασίζεται στην αφοσίωση, τη συνέπεια και τον σεβασμό προς το άθλημα και τον προπονητή του. Η διαμόρφωση αυτών των αξιών είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη ενός υγιούς αθλητικού πνεύματος.

📎 Ωστόσο, είναι εξίσου σημαντικό να αναγνωρίζεται από τους γονείς το σημείο στο οποίο ο ρόλος τους θα πρέπει να περιοριστεί. Το να εμπλέκονται υπερβολικά στις αθλητικές δραστηριότητες του παιδιού μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες. Η υπερβολική πίεση για επιτυχία ή η συνεχής παρέμβαση στον προπονητικό σχεδιασμό μπορεί να δημιουργήσει άγχος στον αθλητή, μειώνοντας την απόδοσή του και, σε ορισμένες περιπτώσεις, οδηγώντας τον στην απογοήτευση ή ακόμα και στην αποχή από το άθλημα.

📎 Οι γονείς θα πρέπει να διατηρούν έναν υποστηρικτικό, αλλά όχι παρεμβατικό, ρόλο. Είναι σημαντικό να εμπιστεύονται τον προπονητή, ο οποίος έχει την απαραίτητη τεχνογνωσία και εμπειρία για να καθοδηγήσει τον αθλητή, τόσο σε επίπεδο τεχνικών δεξιοτήτων όσο και σε ψυχολογική προετοιμασία. Ο προπονητής είναι αυτός που μπορεί να διακρίνει τις ανάγκες και τις δυνατότητες του αθλητή, προσαρμόζοντας το πρόγραμμα προπόνησης αναλόγως.

📎 Το σημείο όπου πρέπει να σταματά η παρέμβαση του γονέα είναι εκεί που αρχίζει να επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία του αθλητή ή τη συνεργασία του με τον προπονητή. Οι γονείς πρέπει να είναι σε θέση να κατανοούν ότι η υπερβολική προσκόλληση στα αποτελέσματα μπορεί να αποβεί επιζήμια για την ανάπτυξη του παιδιού ως αθλητή και ως άτομο.

📎 Εκτός από τον υποστηρικτικό τους ρόλο, οι γονείς μπορούν επίσης να συμβάλουν στην ευρύτερη αθλητική παιδεία του παιδιού τους. Η έκθεση σε διαφορετικά αθλήματα, η καλλιέργεια αξιών όπως η ευγενής άμιλλα και ο σεβασμός προς τον αντίπαλο, καθώς και η ενθάρρυνση για μια ισορροπημένη ζωή που περιλαμβάνει τόσο την άθληση όσο και την εκπαίδευση, αποτελούν σημαντικά στοιχεία που μπορούν να ενισχύσουν τη συνολική ανάπτυξη του αθλητή. 

📎 Επιπλέον, η κατανόηση της αξίας της αποτυχίας ως μέσο μάθησης και αυτοβελτίωσης είναι μια άλλη κρίσιμη πτυχή. Οι γονείς θα πρέπει να προάγουν την αντίληψη ότι η ήττα δεν είναι κάτι κατακριτέο, αλλά μια ευκαιρία για αναστοχασμό και ανάπτυξη. Η υιοθέτηση αυτής της νοοτροπίας μπορεί να διαμορφώσει έναν αθλητή με ανθεκτικότητα, που είναι σε θέση να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες με αισιοδοξία και επιμονή.

📎 Είναι επίσης καίριο να τονιστεί η ανάγκη για ισορροπία ανάμεσα στον αθλητισμό και τις υπόλοιπες δραστηριότητες της ζωής του παιδιού. Η εμμονή αποκλειστικά με τον αθλητισμό μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη εναλλακτικών ενδιαφερόντων και εμπειριών, περιορίζοντας τη συνολική ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού. Οι γονείς μπορούν να υποστηρίξουν τη δημιουργία ενός πλούσιου και πολυδιάστατου προγράμματος, που θα επιτρέπει στο παιδί να εξερευνά διάφορους τομείς της ζωής του, χωρίς να παραμελεί τον αθλητισμό.

📎 Η διαρκής επικοινωνία και η ανοιχτή συζήτηση με το παιδί είναι θεμελιώδους σημασίας. Οι γονείς πρέπει να είναι πρόθυμοι να ακούσουν τις ανάγκες, τις ανησυχίες και τις επιθυμίες του παιδιού, επιτρέποντάς του να εκφραστεί ελεύθερα. Αυτό όχι μόνο ενισχύει τη σχέση τους, αλλά προσφέρει και πολύτιμες πληροφορίες που μπορεί να βοηθήσουν τους γονείς να παρέχουν πιο στοχευμένη και αποτελεσματική στήριξη.

Όταν οι γονείς παρεμβαίνουν με λάθος προσέγγιση

📎 Μέσα στο πλαίσιο της στήριξης και της καθοδήγησης, είναι εύκολο για τους γονείς να υποπέσουν σε λάθη που, αν και καλοπροαίρετα, μπορεί να βλάψουν την πρόοδο και την ψυχολογία του αθλητή. Ένα συνηθισμένο σφάλμα είναι η υπερβολική πίεση για επιτυχία, που συχνά προέρχεται από τις υψηλές προσδοκίες των γονέων. Όταν οι γονείς επικεντρώνονται αποκλειστικά στα αποτελέσματα και τις νίκες, μπορεί να προκαλέσουν έντονο άγχος στο παιδί, οδηγώντας σε μειωμένη αυτοεκτίμηση και απόλαυση του αθλήματος. Το παιδί μπορεί να αρχίσει να συνδέει την αξία του μόνο με τις αθλητικές του επιδόσεις, κάτι που μακροπρόθεσμα υπονομεύει την ψυχική του υγεία.

📎 Ένα άλλο σημαντικό λάθος είναι η τάση των γονέων να αναλαμβάνουν ρόλους που ανήκουν στον προπονητή. Όταν οι γονείς επιχειρούν να υπαγορεύσουν τις τακτικές ή τις προπονητικές μεθόδους, διαταράσσεται η αρμονία της ομάδας και η σχέση του αθλητή με τον προπονητή. Αυτού του είδους η παρέμβαση μπορεί να προκαλέσει σύγχυση στο παιδί, καθώς λαμβάνει αντικρουόμενες οδηγίες και, τελικά, να επηρεάσει αρνητικά την αθλητική του πορεία.

📎 Επιπλέον, κάποιοι γονείς πέφτουν στην παγίδα της σύγκρισης με άλλους αθλητές. Η συνεχής αντιπαραβολή του παιδιού με τους συνομήλικούς του μπορεί να δημιουργήσει συναισθήματα ανεπάρκειας και ζήλιας. Το παιδί αισθάνεται ότι ποτέ δεν είναι αρκετά καλό, κάτι που υποσκάπτει την αυτοπεποίθησή του και τον ενθουσιασμό του για το άθλημα.

📎 Ένα ακόμη σοβαρό λάθος είναι η έλλειψη υπομονής από την πλευρά των γονέων. Ο αθλητισμός απαιτεί χρόνο για την ανάπτυξη δεξιοτήτων και τη βελτίωση της απόδοσης. Οι γονείς που περιμένουν άμεσα αποτελέσματα ενδέχεται να μεταδώσουν την απογοήτευσή τους στο παιδί, προκαλώντας του άγχος και μείωση της εμπιστοσύνης στις ικανότητές του.

📎 Ορισμένοι γονείς δεν λαμβάνουν υπόψη τη σημασία της ισορροπίας ανάμεσα στον αθλητισμό και άλλες δραστηριότητες. Όταν επικεντρώνονται αποκλειστικά στις αθλητικές επιδόσεις του παιδιού, παραμελούν άλλες σημαντικές πλευρές της ανάπτυξής του, όπως η κοινωνική ζωή, η εκπαίδευση και οι δημιουργικές ασχολίες. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μονομερή ανάπτυξη και να περιορίσει τις δυνατότητες του παιδιού να αναπτύξει μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

📎 Αναγνωρίζοντας αυτά τα κοινά λάθη και αποφεύγοντάς τα, οι γονείς μπορούν να διασφαλίσουν ότι η στήριξή τους θα είναι πραγματικά ωφέλιμη για τον αθλητή. Η υιοθέτηση μιας προσέγγισης που εστιάζει στην ευημερία του παιδιού και τη συνολική του ανάπτυξη, αντί για την επιδίωξη της επιτυχίας με κάθε κόστος, είναι το κλειδί για μια υγιή και μακροχρόνια σχέση με τον αθλητισμό.

📌 Ο ρόλος του γονέα στην προετοιμασία ενός αθλητή είναι πολυσύνθετος και πολύτιμος. Η συνεισφορά τους είναι καθοριστική για την ψυχική και σωματική ευημερία του αθλητή, αρκεί να τηρούν τις κατάλληλες ισορροπίες, επιτρέποντας στον προπονητή να αναλάβει τον κεντρικό ρόλο στην αθλητική εξέλιξη του παιδιού. Η επιτυχία, λοιπόν, έγκειται στη συνεργασία όλων των μερών, με σαφή όρια και αμοιβαίο σεβασμό. Η συνολική προσέγγιση των γονέων στην προετοιμασία του αθλητή πρέπει να χαρακτηρίζεται από ευαισθησία, προσαρμοστικότητα και ανοιχτό μυαλό, με απώτερο στόχο την ολοκληρωμένη ανάπτυξη του παιδιού τόσο ως αθλητή όσο και ως ανθρώπου.

Τριαντάφυλλος Βασίλης 

Προπονητής Καράτε αναγνωρισμένος από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και την Παγκόσμια Ομοσπονδία Καράτε (W.K.F), Προπονητής Ειδικής Αγωγής με ειδίκευση στα παιδιά.

Κοινοποίηση :